vrijdag 23 mei 2008

Beeld & Beeld (2)

'Indonésie'/De Bond, Brugge, Belgium 2008.

'Indonésie' is een tentoonstellingsproject van Emilio Lopez-Manchero. Het was te zien in De Bond van 23.03 tot 05.05.2008.
In 'Indonésie' stelt Menchero enkele pertinente vragen rond gastvrijheid. Hij brengt dit in verband met immigratie en daarmee meteen ook met de feitelijkheid van grenzen, opsluiting en machteloosheid. Het thema is des te relevanter wanneer dit getoond wordt in de toeristische stad bij uitstek.
'Hoe kan men de westerse houding rond toerisme en gastvrijheid of het vrije verkeer van mensen en goederen rijmen met de beperkende maatregelen rond inwijkelingen en vluchtelingen? Leven we steeds meer in een Fort Europa, waar enkel tijdelijke toeristen of de happy few welkom zijn of zit de realiteit complexer in elkaar? '


[ Volledige tekst beschikbaar! ]

Wat vind ik nu zelf bijzonder aan deze foto, die in de eerste plaats deel uitmaakt van een serie en op zichzelf een zeer gedeeltelijke impressie is van de tentoonstelling en het thema? Men zegt wel eens dat een goeie foto geen uitleg nodig heeft, maar ik ga ervan uit dat geïnteresseerde beschouwers graag vernemen wat een foto voor de maker betekent. Dus. Op het schilderij bovenaan wordt een slagboom doorgezaagd; de zaag als werktuig -metafoor voor het protest tegen de beklemming- én het schildersvlak -in het donker- herhalen zich in het lichtbeeld op de vloer -licht is hier metafoor voor de vrijheid, bevrijding-. Op het vlak van de esthetica zit dit beeld ook wel goed. De 'zaag' en het 'licht' worden a.h.w. geflankeerd door de pilaren, waaraan je -met enig voorstellingsvermogen- mensen kan vastbinden -en dan zitten we weer bij de inhoud van het beeld-, de pilaren dus die met de slagboom, zowel inhoudelijk als grafisch accorderen. Of hoe je een bestaand beeldend werk een nieuwe inhoud kunt geven. Beeld en beeld.

Geen opmerkingen: