woensdag 16 november 2011

goed gezien, gedaan...

Lezend voor ongeveer de derde keer in 'Ik ben rijk en ik heb nekpijn' van Herman Brusselmans en onder invloed van Blokkers en Tranquillizers voorgeschreven om de vibratie uit mijn hersenpan te verdoezelen schoot me het ene na de andere creatieve idee door de verdoofde kop en dat in tegenstelling tot wat de bijsluiters beloofden "Zoveel humor en dat allemaal en één boek "dacht ik en rijmde toen Loes binnenkwam "zoveel moois en dat allemaal in één broek" Het hek was van de dam, het aloude aantekenboekje kwam tevoorschijn en bladzijde na bladzijde werd gevuld, ideeën over een winkelconcept ( work in progress ) fotowerk en ander creatief gepruttel. Ik dwaal geregeld af van het Brusselmansgezever en dwaal dan ook via een zijstraat zomaar naar ons gezelschap Goed Gezien, "de internationale associatie,met filialen in Noord-West-Vlaanderen en Walcheren, van lieden die relatief intens actief zijn in de secties 'woord' en 'beeld' en daar, op vriendschappelijke basis, gezamenlijk iets mee willen doen". Het was ook zo'n mooi idee opgezet door Pascal die ik soms Patrick noem maar geen idee heb hoe dat komt, het begint met een P. maar Piet ook en nog nooit heb ik hem Piet genoemd. Goed, Goed Gezien in zijn bedoelde en oorspronkelijke vorm is voorbij, we kunnen hoog of laag springen, hetis voorbij ondanks de laatste stuiptrekking met de verdachte landschappen, een mooi eind dat wel. Mocht het Goed Gezien gezelschap het helemaal niet met deze woorden eens zijn en gezamenlijk schreeuwen "Wat lul je nou Piet de Wolff, we leven nog" dan is dat geweldig, maar moet het onderdeel "internationale associatie " toch uit de koptekst geschrapt worden , want ondanks de digitale en analoge vriendschappen die ik aan dit collectief heb overgehouden is het voor mij voorbij, zonder hopelijk natuurlijk het verlies van die vriendschappen. Het huidig bestaan van GG voelt als mijn lidmaatschap van de voetbalvereniging waar ik tot mijn 50ste wekelijks de linkshalf uithing maar na versleten bilspieren en knikknieën de kiksen inde vuilbak gooide en waar er naar later bleek nog een jaarlang onterecht contributie voor betaalde*.De Vriendschappen, een hoofdstuk apart, ontstaan door het fotoblog: Photoblog.be. Een fenomeen van jaaaaaren her, ver voordat het woord Flickr geboren was. Een intiem blog ( eerste jaar 500 leden gestart vanuit het fotoblad DIGIfoto) met in het startjaar uitsluitend Belgen en Nederlanders als deelnemers, Pascal Digital, Alchemist, Timescapes, Matil, Suzanne Stoop, Panose, enz. blognamen met herinneringen, later ontmoetingen met de mensen waar het gevoel verder ging dan het gepixelde webcontact,de poging het Phlow-magazine op poten te zetten, Image 3 Brugge, Laundrette, photoblogmeetings en later dan toch ook Goed Gezien*. Verdorie, die nieuwe pillen werken prima, maanden is er niks uit mijn typevingers komen rollen en nu volgen de woorden in een redelijk goede volgorde uit mijn mouwen. Goed, om een kort verhaal lang te maken nog het volgende, ik zal ze missen die bijeenkomsten maar ik miste die zondagmiddag voetbalwedstrijden ook, ik zal ze missen die GG deelnemers maar uit het oog verliezen zal niet gebeuren, Brugge kan ik bij wijze van schrijven vanuit mijn dakraam zien, Zeebrugge dan toch* maar toch Patrick, eh Pascal en Sarah, die twee lieve mensen van de mooie letters, zinnen en vooral woorden zal ik zeker weten nog ontmoeten hetzij in Brugge dan wel in Vlissingen waar ze altijd welkom zijn.Luc, de man die sneller schiet dan zijn bijna naamgenoot die sneller schiet dan zijn schaduw, de heerlijk bijna chaotische maar gepassioneerde verhandelingen over foto's, fotografen en de fotografie, de jacht opbeelden tijdens de wielerkoers, ik mis het nu al, Jan D. je interesse in de andere technieken en je uiterst sympathieke glimlach, andere Jan, fijne gesprekken, humor, ook al zo'n mooie lach en beeldend sterk, Sabine en Dan wier gastvrijheid in hun prachtige galerie diep gegrift staat in mijn verdoezelde grijze massa, dank, dank*.. Paul, veelzijdige levensgenieter,zeiler, motard, wandelaar, prater, denker, schrijver, vooral vriend* en dan heb ik het verdorie nog niet eens gehad over z'n fotografie,de diafragmaliefhebber, Peter, Pieter en Johan heb ik nooit zo goed leren kennen. Allen bedankt voor de inspiratie, de projecten zoals Connections, de avonden, de vriendschap. Met een traan op mijn toetsenbord, bedankt en tot eens, later.

2 opmerkingen:

paul zei

beste Piet,

bedankt
... om op zo'n schone manier
'k beleef plezier aan het herlezen
'een punt te zetten'
aan het eind van een zin
die, zo lijkt het wel,
met een haast voorspelbare
onvermijdelijkheid
'uit'geschreven is
je hebt het
goed gezien

'k zou het zelf zo mooi niet kunnen afsluiten
merci

'k zie je graag terug
want dit leven stopt niet
zoals zinnen
bij leestekens

paul

JanD zei

Beste Piet,

Heel graag tot, hopelijk niet ál te veel, later!
Onder 'de verbouwwerkzaamheden' tussen puin, stof en ander foto- en filmonvriendelijke substanties door, droom ik reeds van nieuwe initiatieven om woord- en beeldminnaars & -minnaressen op een fijne manier (weer) bij elkaar te brengen.
Wat mij betreft, gaat het om een metamorfose...

Veel groeten,
Jan D