zondag 14 december 2008

een documentaire van jean noël gobron

Uiteindelijk vond ik deze namiddag tijd om de voorstelling van de documentaire over leven en werk van Marie Jo Gobron en haar levensgezel en getalenteerd schilder Roger Gobron bij te wonen. Een sterke familie die Gobrons. Zoon Jean Noël zette een aangrijpende biografie neer van beide kunstenaars. De afwisseling tussen beschouwende beelden en flarden interviews alsook Marie Jo's talent om haar levensverhaal te vertellen alsof het gisteren gebeurde maken van deze tot in de puntjes verzorgde prent een kostbaar en meeslepend document.


Jean Noël Gobron


Ik had het geluk even met de maker van deze documentaire, Jean Noël, te praten. Het lijkt me een gepassioneerd cineast die heel veel aandacht besteedt aan voorbereiding en planning en hierbij het esthetische van z'n beelden nooit uit het oog verliest. Ik zie Marie Jo Gobron vertellend met beide voeten in de polders van Roesbrugge Haringe. Daarna maakt de camera een langzame zwaaibeweging over de winderige desolate akkers, het land waar de dichteres een stuk van haar jeugd heeft doorgebracht. De invalshoeken, camerastandpunten, locaties, montages van beeld en geluid waren van een professioneel niveau en alles uitgevoerd op kodak 16mm film. Een zeer energie- en tijdslopend werk.



Geen enkel onderwerp uit het leven van Marie Jo Gobron wordt uit de weg gegaan. De sterke dame leefde langere tijd in une ménage à trois samen met Roger en een intrigerende dame Fabienne. Nu krijgt het aquarel met de twee jonge vrouwen op het bed naast mijn spontane admiratie voor het geniaal penseel een extra invulling mee.

Ik haat de term 'een grote madame', 'une grande dame' ik zou eerder na het zien van dit schitterend document besluiten dat deze sterke gedreven vrouw een bijzonder leven geleid heeft en samen met het werk van haar partner-in-art Roger Gobron ons een erg boeiend oeuvre nalaat. (poëzie collages - aquarellen en olieverfschilderijen )

Geen opmerkingen: