maandag 11 februari 2008

de quotes

Beste vrienden van 'goedgezien'. 'k Heb hier enkele weloverwogen quotes van gekende fotografen geselecteerd. Weloverwogen in de zin dat ik me er zelf door aangesproken voelde. 'k Hoop dat deze uitspraken ons tot enige inspiratie en hopelijk tot een goed gesprek kunnen brengen.
De bijhorende foto's dienen enkel als situering en werden zonder toestemming van de fotografen gepubliceerd. (Waarvoor ik bij herhaling de knieën ontbloot en mij verontschuldig.)
Ik sta er trouwens op dat 'Knack' dit ook doet... in mijn richting dan. Loeders!

De quotes

Een foto is geen illustratie bij een journalistiek stuk. Dat is degradatie van de fotografie. Een foto moet op zichzelf staan en zelfstandig zijn. Een goede foto geeft de visie van de fotograaf op het gebeuren. Die visie kan aanvullend zijn of in dezelfde lijn liggen, maar spreekt in ieder geval een heel andere taal.

Stephan Vanfleteren






Een goede foto komt meestal toevallig tot stand. Een goede fotograaf is iemand die weet hoe hij met het toeval moet omgaan.

Tim Dirven






Fotografie moet klein zijn. Grote gebaren zijn niets voor mij. Ik trek met mijn kloten.

Patrick De Spiegelaere























( volgende quote klinkt dan weer helemaal anders...)
Ik geloof in overdrijving, waardoor je als kijker gaat denken: 'Dit kan niet waar zijn.'Dan wordt het interessant.

Carl De Keyzer






Er zal zeker altijd iemand zijn die alleen naar de techniek zal kijken en zich zal afvragen 'hoe' terwijl anderen nieuwsgieriger van aard, zich zullen afvragen 'waarom'.

Man Ray






Als uw foto's niet goed genoeg zijn, dan is dat omdat u te ver van uw onderwerp stond.
Hou van de mensen en laat ze door u vastleggen.

Robert Capa






Ik aanbid de vulgariteit. Ik word aangetrokken door slechte smaak, die boeiender is dan de zogenoemde goede smaak, die niets anders is dan een normalisering van de blik.

Helmut Newton

4 opmerkingen:

sputnik zei

Hier heb ik van genoten. Lang leve Helmut Newton. Woensdag, nù woensdag lukt niet vrees ik. Ben een beetje gefrustreerd maar het wordt wellicht een fotografenonderonsje, dus ...
Dag lieve mensen.
Ben aan het denken aan een filmavond. Hoe zit het trouwens met de ledenwerving ?

sputnik zei

En verder : kunnen wij niet samenkomen op zaterdagavond ? Ik vind dat niet zo evident midden in de week en meen gelezen te hebben dat Paul er ook zo over denkt.

paul zei

ja, helmut newton, sarah... ze hebben mij daar moeten buiten jagen in berlijn...
een fotografenonderonsje... dat willen we toch allemaal vermijden
(jongens, dit is niet goed!)

LUC RABAEY zei

Ze hebben blijkbaar met wapens moeten zwaaien, Paul!
En Sarah, van gedachten wisselen over foto 's naar aanleiding van quotes is -liefst- niet iets exclusief voor 'fotografen', maar voor wie zich ertoe aangesproken voelt. En wat het tijdstip van de bijeenkomsten betreft, daar moeten we het woensdag zeker nog over hebben. Ik stel voor dat we het daar dan eerst over hebben en over 'ledenwerving' e.d.