zondag 25 januari 2009

voorstel

Ik was al 'n keer bij 'n opname van het Canvas programma LUX én ik hoorde vanmorgen Marc Didden op de radio. Het concept van beider programma's inspireerde me tot het uitwerken van een voorstel voor één van de volgende bijeenkomsten.
Wat is nu de formule van het voorstel? We dragen allen bij tot een verrassende opeenvolging van bijdragen. Iemand werkt een bijdrage uit en geeft deze per e-mail door aan iemand anders, waardoor deze zich laat inspireren voor zijn bijdrage. Waarna hij/zij zijn bijdrage doorgeeft aan een volgend clublid. De bijdrage kan om het even wat zijn: een fragment uit een boek, krant, film, tv-programma, een foto, een toneelvoorstelling, een fotograaf, een beeldend kunstenaar, een liedjestekst, een genre, een tijdstip, een locatie, ed. We interpreteren onze bijdragen uiteraard, je geeft maw aan waarom je iets gekozen hebt en waarom het relevant is, resp. hoe je bijdrage zich verhoudt tot de ontvangen bijdrage, ed. Op deze manier komen we tot een aaneenschakeling van boeiende ideeën, vraagstellingen, observaties, standpunten, etc.
De voorbereiding verhoogt de kans dat de uitgewerkte bijdragen kwaliteitsvol, desgewenst doortastend zijn én - gezien je alleen je eigen bijdrage en die van je 'doorgever' kent - wordt het ook een verrassende avond.

IK STEL VOOR DAT WE HET ALVAST PROBEREN TEGEN DE BIJEENKOMST VAN MAART.
GRAAG EEN SNELLE REACTIE VAN IEDEREEN, IK ZOU ZEGGEN TEGEN OVERMORGEN DINSDAGAVOND TEN LAATSTE, ZODAT IK ALS MAKER VAN HET VOORSTEL MIJN BIJDRAGE NAAR IEMAND KAN DOORSTUREN.
Als iedereen meedoet en iedereen er is betekent dit dat we er misschien 2 bijeenkomsten zullen over doen voor iedereen aan de beurt is geweest. Dan gaan we in april gewoon door, toch?!

NASCHRIFT
Is dit niet een embryonaal format voor Radio 1 of Canvas? Johan?!

6 opmerkingen:

pascal zei

Ik ben het er absoluut mee eens. Doén! Je moet wel de clubleden in een volgorde plaatsen, zodat iedereen weet aan wie hij zijn/haar bijdrage moet sturen.

jan fryns zei

Prima idee!


Jan F.

sputnik zei

Ik sluit me hierbij aan.

JanD zei

Laat maar komen!

Piet de Wolff zei

prima, zet me maar onder druk, ik heb het nodig....

paul zei

ok