donderdag 20 maart 2008

Nog koffie ?

Kwart over acht deze morgen, we drinken gezamelijk koffie, Jaqueline, Regina en ik. De twee dames van schoonmaakbedrijf XS zijn keien in het schoonmaken maar los zand als het om Woord en Beeld gaat. Dat blijkt. "Hugo Claus is dood", merk ik op tijdens het eerste kopje, "en weet je wat hij over de dood zei", vraag ik nog met m'n domme kop... "Wie is dat" vraagt Regina met haar mooie Surinaamse tongval en meer uit beleefdheid dan uit belangstelling "Is dat die man van Studio Voetbal?" "Nee dat is Hugo Boss" oppert Jaqueline, "die ongeschoren vent met dat vette haar" "Meisjes, Meisjes", probeer ik nog beseffend dat ik er gewoon niet over had moeten beginnen. Bij de koffie smorgens praat je over het weer, de aanbiedingen van de Lidl en GTST, whatever. "Hugo Claus was een Belgisch schrijver, dichter, schilder, regisseur en een enorm levensgenieter en Hugo Boss is een kledingmerk, de "viezerik" bij Studio Voetbal is de schrijver/journalist Hugo Borst". Voor ik het weet ratel ik door over Claus en probeer met wat hij zei over de dood een beeld te geven van het poetisch inzicht van de kunstenaar. "De dood is een meisje in zwart ondergoed" zei ik, "is dat niet prachtig?" "Het is gewoon een ouwe viezerik" oordeelt Jaqueline en tegen Regina "Bij de Lidle hebben ze panties voor 1,99" en vervolgens "moet jij nog koffie?"

3 opmerkingen:

pascal zei

De anekdote is, behalve uit het leven gegrepen, zeer clausiaans.

paul zei

ja piet, met je domme kop... had je willen zien
zit me hier kostelijk te amuseren bij het lezen van 'het verdriet van walcheren'...

sputnik zei

Ja, inderdaad en Claus zou maar wat graag koffiedrinken met Regina en Jacqueline.
'De dood zal komen en zal jouw ogen hebben', schreef hij ook maar dat was van Pavese.(Verra la morte e avra i tuoi occhi) Hij was daar niet bang voor, om iets te pikken. Hij deed het met die minzame glimach van hem, jongensachtig uitdagend.