vrijdag 18 april 2008

Poëzie 3

Ziehier de gedichten van Sarah:








[bij foto Luc]


Ik had de zaak voor mij alleen,
Het volk was naar de rouwdienst heen:
Een koene dood, een bed van rozen,
De Schrijver had het zelf gekozen.

Toen trad zij binnen, mijn godin,
Mijn langverwachte lieveling.
In dromen duizendmaal verbeeld
Gekust, geëerd en natgestreeld.

Ik zocht herkenning in haar ogen,
Haar bleek gezicht bleef onbewogen.
Ik heb de zetels opgeblonken,
Ik heb haar milkshake uitgeschonken.

Geen blik voor mij, ze dronk zijn woorden,
Vertoefde dra in and’re oorden.
Ik heb de lijsten afgestoft.
Ben dan de zaal maar uitgesloft.

Don Juan die in de hemelen zijt,
Het is een ongelijke strijd.











[bij foto Kertész]


Zet nu je beste beentje voor,
Geef ons je liefste lachje,
De sprint is heden ingezet,
Het is vandaag je dagje.

Doe ze maar kraken je bottienen
Denk aan het vlekkeloos dictee
Denk aan het smetteloos rapport
Met al die vette tienen.

Vergeet de geur van natte jassen
Bedenk hoe je ons zal verrassen:
Als vliegenier of leeuwentemmer.
Als astronaut. Olympisch zwemmer.

Zij heeft het al een beetje door:
Prinses zal ze nooit worden
Noch ster noch miss noch mannequin
Op de reclameborden.

Zij glimlacht smal naar haar verlies,
Jij trekt nog vlug een baantje.
Middenmoot – tweedegraads – ondermaats
Topniveau – klassebeest – om het meest








[bij foto Pascal]


Eerst spelen op de Loto
Dan rijden met een moto
Zie mij hier zitten in de goot
Dat wijf wordt nog mijn dood

Dit is mijn afscheid van Gisèle.
Een afscheid zonder stijl.
Kom nooit terug, heeft ze gezegd.
‘k Geraak niet eens meer recht.

Mijn maten zijn een ijskoud duo,
De bar tabac een hoerentent
Gisèle, dat is een slet in fluo
En ik een moeë dronken vent.

1 opmerking:

paul zei

ik heb reeds meer dan eens mijn hand aan de bundel geslaan om vast te stellen dat jullie gedichten mij of in een nodige lachbui of in poëtische vervoering brengen...
ik geniet!