woensdag 23 april 2008

Woord & Beeld (44)

Luik, 6 mei 2005

We moeten er niet flauw over doen: het toeval speelt vaak een grote rol. Een zéér grote rol. Deze foto levert daarvan een mooi voorbeeld. Want wat gebeurt er? Ondergetekende zit met vrienden een koffie te drinken op het terras van een café in een straat in Luik. In de linkerooghoek duikt een gestalte op met plastic zak. Om de een of andere reden trekt hij mijn aandacht, lijkt hij markant, onderscheidt hij zich van de andere passanten. Ondergetekende grijpt naar zijn fototoestel, doet een rudimentaire cadrage wijl de man passeert, drukt af, en zet, nog eens aan zijn koffie nippend, het gesprek voort. Dat heeft alles samen hooguit twee seconden geduurd. De man verdwijnt rechts uit beeld en wordt meteen vergeten. Een van de honderden foto’s die op niets lijken te zullen uitdraaien.

Niet dus. Want wat blijkt? Datgene wat u ziet als u nu zelf zorgvuldig kijkt. De man kijkt in de lens. Hij stapt met zijn armzalige autochtone zelf onder een veelbelovende boodschap vol zon en exotisme door. Die boodschap wordt daarboven – en daarenboven – nog tweemaal herhaald op de wimpers van wat, met een beetje verbeelding, twee ogen zouden kunnen zijn in een gelaat. Dat gelaat, de gevel van het pand waarin het reisbureau huist, staat min of meer centraal in de compositie – ook dat is toeval. De man stapt met vreemd gebogen, ietwat slepend rechterbeen over een compositie van eveneens gebogen lijnen heen. Toeval opnieuw: dat hij niet óp die lijnen stapt, wat het tableau denkelijk niet ten goede zou zijn gekomen. (De vervorming van het been doet mij denken aan de racewagen van Jacques-Henri Lartigue, waarop de vervormde wielen snelheid suggereren – hier is eerder sprake van traagte, loomheid, iets slepends.) Rechts in beeld komt in de vorm van een kinderwagen een nieuwe thematiek aangereden: die van leven en dood, jeugd en ouderdom, de tijd.

Ondertussen zijn die twee seconden uitgedijd tot meer dan drie jaar. Er is vanalles gebeurd, intussen, maar nog steeds staat die man in die Luikse straat daar. Bevroren in zijn beweging, in zijn grimas, in zijn toevallige samenloop van omstandigheden. Hij is uitvergroot, ingelijst, hangt aan mijn muur. En nu toon ik hem aan u en gaat hij misschien in andere breinen en herinneringen leven. Ook dat is fotografie. Het streven om de tijd en de werkelijkheid te vatten en vervolgens uit te smeren, te vermenigvuldigen, oneindig te maken. Een moeilijke onderneming, alle hulp baat. Ook deze die met gulle hand door dame Fortuna wordt aangereikt.
En dan nog dit. Hebt u ook de slogan gezien van het reisbureau? Il reste tant de monde à découvrir. Ook daarover gaat fotografie: in de beslotenheid van het kader schuilt een wereld die altijd veel groter is.

5 opmerkingen:

paul zei

ik heb deze twee waardevolle bijdragen met grote interesse gelezen en denk dat de vraag 'wat is een goede foto?' voldoende stof inhoudt om een discussie hierrond te voeren (een avond hierrond te beleggen) ...

(pascal... ben je mijn gedichten vergeten of hou je ze achter de hand?)

pascal zei

misverstand, Paul: het was de bedoeling dat elk zijn eigen gedichten plaatste - ik heb er enkel de thumbnails bij geplaatst; maar als het nodig is, tik ik snel je gedichten in...; laat het mij weten (ik vroeg me af waar jouw gedichten bleven)

het thema 'wat is een goede foto?' is inderdaad een avond waard, en zelfs meer dan één, maar het moet dan wel goed worden voorbereid... met stellingen, illustraties...

paul zei

excuseer pascal... ik plaats ze zo spoedig mogelijk

ik begrijp dat een vergadering rond dit thema ('een goede foto') inderdaad een degelijke voorbereiding vergt... (we kunnen hier onze 'breinen' bundelen en onszelf wat tijd gunnen, misschien kunnen we zo'n vergadering nu al programmeren)
ik las een interessante overweging (die aansluit bij het thema) uit de pen van christophe ruys wanneer hij het heeft over 'mutaties' in de fotografie
http://www.photoq.nl/global.html

LUC RABAEY zei

Wat is een goede foto?! Interessante vraag uiteraard. En absoluut akkoord om er enige uren aan te besteden. Voorbereiden, ja!
Ik zou zeggen, laat ons nu al afspreken om de antwoorden te behandelen tijdens één of meerdere avonden in de loop van de volgende maanden. Ik heb ook nog een voorstel dat enige tijd vergt. Hier komt het. Pik een bevattelijke, korte tekst op of schrijf er zelf een, zet deze tijdig op onze blog en reageer met minstens één beeld op elke tekst.
ps interessante foto, Pascal. Essentieel in de foto lijkt mij dat de man ons aankijkt en daardoor het beeld ons twee keer -ofte dubbel en dik - confronteert met de kloof.

LUC RABAEY zei

Ik verduidelijk. 1/ Een foto die dit thema van de confrontatie tussen 'welvaart' en 'armoede' toont is niet altijd goed. 2/ Niet elke foto over armoede is goed als arme mensen in de camera kijken 3/ Deze foto is goed omdat het onderwerp op een subtiele wijze wordt getoond.