woensdag 18 juni 2008

Vanavond

Beste Clubleden,

Vanavond komen we dus samen. Ikzelf zal mijn uiterste best doen om tijdig terug uit Brussel te zijn. Misschien ben ik een beetje later, maar dan kunnen jullie alvast beginnen met het onderdeel Atget.

Twee keer hoorde ik onlangs uit de mond van gerenommeerde fotografen (Meyerowitz en Rauschenberg; zie vorige bijdragen) de stelling dat 'Atget de grootste fotograaf aller tijden' is. Of dan toch sedert de uitvinding van de fotografie - al is die verdienste niet geringer.
Deze uitspraken, onafhankelijk van elkaar verricht, vermochten mijn belangstelling en verwondering te wekken. Daarom de volgende vragen:
- Hoe moeten wij deze uitspraak interpreteren? Aan welke kwaliteiten wordt hier gerefereerd?
- Heeft het wel zin één fotograaf tot de grootste uit te roepen?
- Wat kunnen wij van Atget leren? Wat is zijn verdienste?
- Wat vind je zelf? Wie zou je zelf als 'grootste' fotograaf naar voren schuiven en waarom?

Daarmee moeten jullie zeker een halfuurtje zoet kunnen zijn. Ik verneem dan wel of er zinvolle conclusies aan vastgeknoopt werden.

Over de reclamefoto neem ik mij voor een klein exposeetje te geven. Met betrekking tot Nero weet ik het nog niet zo goed of ik daar wel iets zinvols over te vertellen heb.

Ik wil vervolgens als uitsmijter de vergadering confronteren met een reportage die ik vorige week (in opdracht) heb gemaakt in een klein Zuid-West-Vlaams museum.

Ik kondig langs deze weg ook de komst aan van een nieuwe belangstellende: Jan Fryns. Gelieve hem met open armen te ontvangen. Jan is al vele decennia actief in de beeldende kunst, en heeft sinds kort de wondere wereld van de digitale fotografie ontdekt. Ik geef bij deze Jan alvast de sleutel tot deze blog.

Geen opmerkingen: