maandag 27 april 2009

23 april 2009

Afspraak in het Genthof te Brugge, Sabine en Dan zijn gastvrouw en -heer.
Jan Fryns modereert, Jan D noteert.

-Pascal stelt voor om van de volgende vergadering een kunst-gerelateerde activiteit te maken; uitstap naar Knokke, Charleroi, Brussel, …

-Jan F toont ‘iets kleins’: een foto van een man op scooter in Parijs en de uiterlijke overeenkomsten van die man met Oscar Wilde, waardoor Jan F werd getroffen.
Er ontspint zich een geanimeerd gesprek over gelijkenissen en het al dan niet herkennen van mogelijke overeenkomsten tussen individuen, het fenomeen van de ‘dubbelganger’…
-Pascal; ‘taal stuurt de waarneming’…

We zijn er duidelijk nog niet uit…

-De 7 (8) commentaren op/teksten naar aanleiding van de foto van Roger Cremers worden door Pascal voorgelezen. De auteur van de tekst blijft telkens anoniem.

-Een greep uit de reacties op de teksten (en de foto’s):

Paul: het ironische, cynische in de teksten viel op maar ook het ter discussie stellen van de fotografie van/door de fotograaf.
Luc: -overlappingen tussen de teksten van iedereen, nml. het vervreemdende.
-is het wel juist om één foto uit een reeks te lichten?
De bevraging van de categorie waarin de foto werd onderscheiden.
Paul: ervaart bv. de reeks van Martin Parr over het toerisme bij de Azteken als veel sterker.
Sarah: ‘er is geen andere kwaliteit dan de inhoud van de foto en de reeks’ is haar in één van de teksten opgevallen. De eerste tekst bespeelt dan weer “veel registers”.
Sabine: had moeite om iets over de foto(-’s) te schrijven.
Dan: het gratuite van de foto’s van Auschwitz.
Pascal: is ook geshockeerd door het gemakkelijke gebruik van foto’s, zoals die van Auschwitz, als uitgangspunt door kunstenaars.
Luc: deze reeks breekt met het idee dat foto’s esthetisch hoogstaand moeten zijn.
De fotografie staat maw. momenteel op een keerpunt; men gaat naar de betekenis van beelden… Dít is één van de lagen die in deze reeks aanwezig is.
Dan: fotografeert R.C. ook niet zichzelf?
Paul: voelt de fotograaf zich verheven boven de anderen?
Sarah: dít gedrag (te zien op de foto’s) is net het menselijk gedrag!
Pascal:-is onze empathie (in dit soort omstandigheden) niet geregisseerd?
-deze foto’s zeggen ons; ‘Je moet niet naar Auschwitz gaan. Blijf thuis!’
Luc: ik ben zelfs naar Blackpool geweest – om foto’s te nemen


(vervolg reacties)

Jan F: er is ook de recuperatie van onze Westhoek door de toeristische industrie…
Dan/Jan F: toch is er de zin van deze plekken naar bv. jongeren toe (historisch besef, …)
Pascal: herhaalt de uitspraak van de directeur van de Buchenwald-site die stelt dat de bussen met jongeren niets te zoeken hebben op zulke plekken.
Luc: is ervan overtuigd dat er wereldwijd onder fotografen een soort code van respect tav. het onderwerp bestaat. Deze code laat hen toe om mensen in bepaalde situaties toch te fotograferen. De uitzondering hierop vormen uiteraard de paparazzi.
En; ‘als je op je rug gaat liggen om een foto te maken, moet het wel een fantastisch onderwerp voor een foto zijn’.

-De wat onhandig geformuleerde reactie van Roger Cremers op onze teksten wordt door Pascal voorgelezen.
Over respect, het gevoel bij het fotograferen, lagen in de serie en dus ook mogelijke interpretaties. R.C. stelt ook ‘een gebrek aan kritiek op zijn foto’s’ vast; die was welkom geweest…

Jan F: Hebben we commentaar op de commentaar van R.C.?


Pascal: R.C. “fietst rond de hete brij” (de kritiek) maar de reeks bestaat wel degelijk uit meer lagen.
Luc: dit is een soort fotografie die vragen stelt = nieuwe tendens.
Het gaat nu niet meer om het ‘top-shot’! Er is veel veranderd in het denken over fotografie.
Sarah: deze reeks zegt; ‘De mens zou veel meer moeten zijn’. Dit is vals. Je bent altijd maar de sukkelaar die je bent. Deze reeks wil ons schuld aanpraten.
Pascal: ik vermoed dat we hier te maken hebben met een wat naïeve fotograaf, die zich niet zo bewust was van de meerlagigheid.

?: Is dit ‘naïeve’ doorslaggevend voor het mogelijke belang van de foto’s?

Sabine: een zeker ‘Man bijt hond’-gehalte van de reeks; wat zijn we weer goed bezig…

Jan F merkt op dat het tijd is voor de bijdrage van Luc!

(tijdens de korte pauze: tendenzen in de fotografie, networking, types van fotografen,
Christoph Ruys, …)




Bijdrage van Luc

-Aandacht voor het magazine ‘View’ en de Finse fotografen.
Wat Luc betreft; het tijdschrift mag blijven!

-Het nieuwe boek van Johan de Vos - Nerveuze Pixels. Korte voorstelling door Luc.
-PhotoQ

-L. is in Parijs terechtgekomen bij een tentoonstelling van Lars Tunbjörk (tijdens de ‘Mois de la Photo’) in een presentatie zoals we die ook al van Jimmy Kets kennen.

-Lars T. leeft in Zweden en brengt zijn eigen omgeving in beeld.
Voorstelling van enkele reeksen van L.T.: Vinter, Kiruna, Office, Home, …
en de straffe reeks ‘I love Boras’ uit 1995.

-Luc toont vervolgens nog enkele desolate landschappen die hijzelf fotografeerde
(ondertussen wordt mijn aandacht afgeleid door JanF en Sabine die met een weerspannige kurk in de kurkentrekker worstelen).

Jan F rondt af en er wordt een voorlopige nieuwe datum vatgelegd: 21 mei?

-de bijdrage van Dan (de tekst nav de foto van R.C.) is in de administratie van Pascal verloren gegaan; dit zal worden rechtgezet.

-de uitnodiging van Dan & Sabine aan de leden van GG om mee te werken aan de test-fase van een ‘Projectie-Project’ in augustus/september. We zijn vereerd met deze uitnodiging; we gaan bekijken hoe we dit kunnen invullen…
Korte voorstelling van het project door Dan. Het project zou later, in de loop van 2010, zijn definitieve vorm moeten krijgen.

-Luc wil Johan de Vos contacteren/uitnodigen.

-De luchtige afsluiter van deze interessante avond komt van Sabine en we krijgen het volgende toetje voorgeschoteld: http://www.cultuurfilmpjes.be/gratis-kunst- cultuur-filmpjes/389/Joshua-Allen-Harris-.html

2 opmerkingen:

paul zei

een adequaat verslag van een geslaagde vergadering
bedankt pascal en jan i presume...

LUC RABAEY zei

Yep! Merci, Pascal. Elkeen, voor de boeiende bijeenkomst.